Udea introduceert vega(n) merk Biovecci

Future Food Group - logo - daughter company Jan Zandbergen

In samenwerking met Future Food Group lanceert Udea het nieuwe merk Biovecci: biologische vega(n) vleesvervangers. Het productontwikkelingsteam van Future Food Group heeft het afgelopen jaar hard gewerkt om dit innovatieve concept voor Udea te realiseren. Een innovatie en resultaat waar we trots op zijn.

Lees hieronder meer over de introductie (bron: biojournaal)

“Met dit merk zet Udea een grote stap binnen de categorie vleesvervangers. Ze zijn namelijk écht lekker, super mals en hebben een uitstekende herkomst. Het assortiment bestaat uit 16 zowel vegetarische als veganistische varianten, variërend van hamburgers, vers gehakt tot aan quinoaballetjes. Biovecci is de nieuwe norm in vleesvervangers”, vertelt Marco Mulder, Categorie manager vers bij Udea.

Kwaliteit en verantwoordelijkheid boven massaproductie

De combinatie van vega/vegan en biologisch maakt Biovecci volgens Marco uniek, maar ook de samenstelling van de producten zelf maakt het merk bijzonder. “De producten zijn zo clean mogelijk. Bepaalde bind- en hulpstoffen wil en mag je bij een biologisch product namelijk niet gebruiken. Dat heeft ervoor gezorgd dat wij op een hele mooie en natuurlijke manier produceren”, aldus Maikel Geluk van Future Food Group. “De vleesvervangers zijn uitsluitend gemaakt van zorgvuldig geselecteerde en kwalitatief hoogstaande ingrediënten van een verantwoorde en traceerbare herkomst, zoals soja van Oostenrijkse bodem. Gebruikmakend van de nieuwste machines en technieken is het product sappiger en malser dan welke vleesvervanger dan ook.”

Dit weet Biovecci te bereiken door kleinschalig te werk te gaan (denk hierbij aan 50 kilo gehakt per batch) met een gedreven team en de juiste partners. Marco geeft aan dat door het vele testen met verschillende kruiden en ingrediënten de lekkerste smaakcombinaties voor de consument zijn gecreëerd. “Geen massaproductie, maar échte kwaliteit met verantwoorde ingrediënten.”

Duurzame verpakking

Marco vertelt: “Als categorie manager kijk je goed naar de markt en wat speelt er bij de doelgroep. Niet alleen qua structuur en smaak willen we een voortrekkersrol innemen, maar ook op het gebied van de verpakking. Het gemiddelde product zit in een plastic schaaltje met kartonnen sleeve. Wij hebben bewust gekozen voor een duurzamere oplossing. De verpakking bestaat uit 90% minder plastic dan traditionele verpakkingen. Een innovatie waar we trots op zijn.”

Samen sterk voor de toekomst

Samenwerken met een partij met de nodige kennis en ervaring is van groot belang voor Biovecci. De ingrediënten worden door gespecialiseerde boeren geleverd en er is gekozen voor samenwerking met FFG (Future Food Group) vanwege de jarenlange kennis van vlees en de ontwikkeling van het eten van de toekomst zoals vleesvervangers. “Met deze nauwe samenwerking kunnen de eigenschappen van vlees worden nagebootst en kwalitatief zeer hoogstaande vleesvervangers boordevol smaak met malse structuur worden ontwikkeld”, aldus Marco.

Tijdens een culinaire proeverij van kip- en stoofvleesalternatieven van Biovecci bij Udea in Veghel waren diverse ondernemers van de biologische speciaalzaak laaiend enthousiast. “Wanneer dit vegetarisch is, kan ik voortaan makkelijker een stukje vlees laten staan”, aldus bedrijfsleider André Boers uit Bussum. Ook gaf ondernemer Sebastiaan Kuipers uit Heerenveen aan bijna geen verschil te proeven met echt vlees, doordat de producten zo sappig zijn.

Verdere uitbreiding in vegan

Marco: “We zijn een jaar bezig geweest met de ontwikkeling van dit merk en kunnen een mooie brede lijn aanbieden wat mooi in het schap staat. We trekken hiermee de vegetariër en veganist naar de winkel. We lopen daarnaast voorop in de eiwittransitie, waarbij Biovecci echt een lekker, duurzaam aantrekkelijk alternatief voor vlees is, waar de vleeseter of flexitariër sneller voor zal kiezen. En ook nog biologisch. Ons doel is het vegan assortiment onder Biovecci in 2022 nog verder uit te breiden.”

Samenwerking met De Hippe Vegetariër

Tijdens de ontwikkeling van het design en de verpakking is onderzoek gedaan onder onze doelgroep door De Hippe Vegetariër. De uitkomst van de uitgevoerde enquête heeft voor de keuze in verpakking en uitstraling gezorgd, zodat we ook echt iets bieden wat onze doelgroep aanspreekt.

Anne van Woudenberg, Brand Manager Private Labels: “Met de lancering zullen we vanaf week 44 de handen weer ineenslaan en groots met een introductiecampagne naar buiten treden om Biovecci aan de wereld te laten zien. Een uitgebreide PR strategie inclusief perspakketten, consumer influencers en een mooie receptserie van De Hippe Vegetariër, die in het hart van de doelgroep zit, helpt hen naar de speciaalzaak te trekken.”

Biovecci in jouw speciaalzaak?

Geïnteresseerd geworden in het assortiment van Biovecci? De producten zijn vanaf nu exclusief bij Udea verkrijgbaar.

Voor meer informatie neem contact op met verkoop of