In maart meldde Distrifood dat de verkoop van vleesvervangers nooit zo groeide als in 2019. Data- en onderzoeksbureau Nielsen berekende een groei van 30%. Deze trend, die zich verder zal doorzetten, zorgt ook voor de vraag naar en opkomst van meer variatie in het aanbod vleesvervangers. Anno 2020 zijn naast de vegaburgers ook alternatieven voor gehakt en worstjes beschikbaar in het supermarktschap. En enkele leveranciers zoals PLNT bieden zelfs diverse roerbakreepjes en vegawaren voor op het brood. Deze uitgebreide keuze in plantaardige variaties wordt gewaardeerd door consument en retailondernemers. Zo heeft ook Vomar nu enkele PLNT plantaardige broodbeleg producten in haar assortiment opgenomen.
Innovatieve producten zijn in trek, zeker op plantaardig gebied. Retailinkopers en franchisenemers gaan actief op zoek. Jumbo Foodmarkt in Groningen is met 10 meter vegan de grootste speler van Nederland. Niet vreemd dat zij als eerste de plantaardige variaties van PLNT in het schap opnamen. Ook Jumbo Heemskerk heeft, voor een deel van de door de lokale ondernemer zelf in te vullen schapruimte, voor PLNT gekozen. Laurens Zandbergen, Marketing Manager bij Future Food Group, de organisatie achter PLNT zegt hierover: “We merken inderdaad dat lokale ondernemers voor hun vrije schapruimte naar plantaardige innovaties kijken. Ze voelen de groeiende vraag naar meer verscheidenheid in het plantaardige assortiment, zijn vaak zelf ook gemotiveerd vanuit duurzaamheid en gezondheid en kijken daarom naar een vernieuwend en voor ieder smaakvol aanbod.”
Jos Havekotte, Innovation Manager bij Future Food Group heeft wel een verklaring voor de vraag naar variatie in het aanbod van vleesvervangers: “De nieuwe generatie kopers kiest vaker voor roerbak- en wokgerechten of pasta in plaats van de traditionele maaltijd met aardappelen, groenten en vlees zoals hun (groot)ouders. Vlees is daarbij niet langer het middelpunt, maar slechts een ingrediënt dat makkelijk in te wisselen is voor een vleesvervanger of andere duurzame eiwitbron.” Daar moet dan wel een geschikt productaanbod voor zijn. Havekotte: “Met de droge tofu van vroeger waar je met lang marineren nog net wat smaak aan kreeg, kom je nu niet weg. Gelukkig zijn er tegenwoordig sterk verbeterde en smaakvolle alternatieven voor roerbakreepjes.”
"Wat betreft mondgevoel, smaak en toepassingsmogelijkheden, kruipen vleesvervangers steeds dichter naar vleesproducten toe".
Een gelijkwaardige vervanger voor vleeswaren was er lange tijd niet. Door innovatie en productontwikkeling zijn enkele leveranciers er in geslaagd smaakvolle varianten te produceren. Havekotte: “Wat betreft mondgevoel, smaak en toepassingsmogelijkheden, kruipen vleesvervangers steeds dichter naar vleesproducten toe. Broodbeleg is een van de nieuwste toepassingsmogelijkheden.”
De markt let naast structuur en smaak ook steeds meer op de voedingswaarde in vleesvervangers. Zo staat het zoutgebruik steeds meer ter discussie. “Terecht”, stelt Havekotte. “Al maakt het de uitdaging om smaakvolle vleesvervangers te ontwikkelen wel groter”, voegt hij er aan toe. Aan de enthousiaste uitdrukking op zijn gezicht is te zien dat Havekotte die uitdaging graag aangaat. “PLNT staat voor ‘Goed voor vandaag, het beste voor morgen’, we hebben daarbij de gezondheid van onze planeet en die van de mens voor ogen. Voor ons is het niet meer dan logisch om bij de recepturen naast smaak en textuur ook op de voedingswaarde te letten”. Als voorbeeld geeft hij aan dat het PLNT broodbeleg -de vegawaren- arm aan verzadigde vetten zijn en juist een bron van vitamine B12, ijzer en eiwit vormen. “En ze zijn glutenvrij. Ook allergieën en intoleranties zijn punten waar we bij productontwikkeling zo veel mogelijk rekening mee houden ”, aldus Havekotte.
De innovatie van PLNT en lokale successen zijn niet onopgemerkt gebleven. Met als resultaat dat er interesse is vanuit meer ondernemers. Vanaf week 37 kunnen consumenten die op zoek zijn naar plantaardig broodbeleg hun hart ophalen bij Vomar. Vanaf dan zijn er 4 varianten van de PLNT vegawaren lijn opgenomen in het assortiment, te weten;
Retail inkopers, franchisenemers, filialen en groothandels die geïnteresseerd zijn in de plantaardige assortiment innovaties van PLNT kunnen contact opnemen met Future Food Group via telefoon 0412 257 770 of mail [email protected]
Vraag een contactmoment aan met een van onze salesmedewerkers.
JAN ZANDBERGEN B.V.
Bobinestraat 29
3903KE Veenendaal
Nederland
JAN ZANDBERGEN INNOVATION CENTER
Electronenstraat 12
3903KJ Veenendaal
Nederland
JAN ZANDBERGEN UK LTD.
54-58 Tanner Street
London SE1 3PH
United Kingdom
Disclaimer | Algemene leveringsvoorwaarden | Algemene leveringsvoorwaarden UK Ltd. | Inkoopvoorwaarden | Privacyverklaring | Certificaten
Copyright @Jan Zandbergen B.V. – All rights reserved.